Ja, die komt nog uit Pippo de clown (voor de leeftijdgenoten). Maar goed, die pareltjes waarover gesproken wordt heb ik niet gevonden. Kan ook niet, want echte parels vind je ook niet zomaar, anders waren we allemaal rijk! Kortom, ik heb er niet genoeg moeite voor gedaan. Er staat gewoon een hoop bagger op en het geeft me een beetje een triest gevoel dat mensen dit soort dingen ook nog bekijken. We kunnen het met ons allen "social media" noemen, maar ik kan er weinig sociaals aan ontdekken. Maar, en nu komt ie, het biedt wel mogelijkheden voor de bibliotheek. Ik kan me zo voorstellen dat je een rondleiding door je vestiging geeft, maar dan wel vanuit de catalogus. Eigenlijk zou ik de mogelijkheid wel eens onderzocht willen zien om de vindplaats van een categorie boeken (informatieboeken, themakasten, buitenlandse romans) via je mobieltje op te kunnen sporen. Weer een winst voor de bibliotheek, want minder mensen nodig op de vloer, klanten hoeven alleen You Tube op hun mobiel in te stellen. Kunnen wij meteen mobieltjes gaan verkopen met internet erop waarbij we de klant natuurlijk zover tegemoet komen dat You Tube al voorgeinstalleerd is! Zonder gekheid, volgens mij moet het mogelijk zijn klanten vanuit een centraal (herkenbaar) vertrekpunt naar de gewenste kast te brengen. Verder kun je dit medium natuurlijk ook gebruiken om de interesse van mensen te wekken. Heb je een gast voor een lezing, maak je er op You Tube een filmpje over waarbij nog een hoop te raden blijft, maar waarbij de nieuwsgierigheid wel geprikkeld wordt.
Kort gezegd heeft You Tube voor mij twee kanten: het biedt serieuze mogelijkheden, maar laat er alsjeblieft iemand opstaan die al die rotzooi eraf knikkert.
Niet ons verhaal, maar uw verhaal is belangrijk
13 jaar geleden
Over smaak valt niet te twisten...
BeantwoordenVerwijderenJouw idee over een rondleiding vanuit de catalogus vind ik wel interessant, zou wel heel handig zijn. Maar aangezien in elke bibliotheek de indeling weer anders is, zie ik dit toch niet zo makkelijk gebeuren. Dus als je praktische ideeën hebt zou ik ze graag lezen...
Jouw idee om klanten te prikkelen met een 'geheimzinnig' filmpje vind ik erg leuk :-)!
En wat vind je van instructievideo's? Kijk bijv. eens naar hoe Bibliotheek Waterweg dat doet? Heeft ook te maken met plaatsing en vindbaarheid...
@ Anja en Hans,
BeantwoordenVerwijderenWat Bibliotheek Waterweg in de link van Anja laat zien is eigenlijk net zoiets als wat Hans bedoelt. Instructies via filmpjes, en daardoor wordt de bibliotheekmedewerker overbodig/of ontlast. Hans: Natuurlijk staat er veel oninteressants op je hoeft het natuurlijk ook niet allemaal te bekijken. Ieder zoekt en bekijkt waar hij/zij interesse in heeft. En ik denk dat de bibliotheek zeker een filmpje op youtube kan zetten waarin de bieb aan de binnenkant getoond wordt. Wat jij voorstelt: you tube filmpjes als promotiemateriaal voor lezingen (en andere activiteiten) is een hele goede tip. Denk aan doelgroep/middel.
Het is natuurlijk altijd zo: Heeel veeel mensen maken gebruik van youtube en als zij allemaal regelmatig de bieb tegen komen op you tube vergeten ze ons in elk geval niet.
Ik ben blij dat je het negatieve in elk geval voor de bieb kunt ombuigen naar iets positiefs.
Ik wil je vragen of je misschien een leuk filmpje op je blog zou willen plaatsen. Want dat is leuk voor je blog en nuttig om eens te proberen.
BeantwoordenVerwijderenJij kan er weinig sociaals aan ontdekken? Heb je dan wel goed gezocht? Of heb je je geconcentreerd op de bagger (ja, die staat er ook 'heul veul' op;-)
BeantwoordenVerwijderen@ Mzzzlmeid: Ik bedoel dus gewoon een leuk filmpje wat je zo van youtube haalt. Je hoeft niet zelf een filmpje te maken. Er staat bv van alles op youtube wat met de bieb te maken heeft.
BeantwoordenVerwijderen